هوس خوردن برخی غذا‌ها نشان‌دهنده این مشکلات سلامتی است ۵ دلیل که چرا آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی شما مفید است ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) حریق بزرگ انبار چوب در جاده کلات مشهد اطفا شد + عکس حقوق همه بازنشستگان امروز پرداخت می‌شود، بازنشستگان تامین‌اجتماعی نگران نباشند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص معلم خصوصی و سالن مطالعه برای دانش آموزان سیدی مشهد که امتحان نهایی دارند انجام ۲۰۰ عملیات آتش‌نشانی مرتبط با سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) غربالگری جنین ممنوع شده یا استاندارد؟ محمد، دومین نام پرطرفدار پسران در انگلستان شد! تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان‌رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌‌ای در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ناتوانی در صدور کارت امتحانات نهایی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | شدت بارش‌ها از روز یکشنبه کاهش می‌یابد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا حیوانات بلایای طبیعی را تشخیص می‌دهند؟

  • کد خبر: ۱۰۰۷۸۲
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
آیا حیوانات بلایای طبیعی را تشخیص می‌دهند؟
در ادبیات عامه آمده که برخی از جانوران می‌توانند بلایای طبیعی، بیماری‌ها و موارد دیگر را پیش‌بینی کنند علم نیز برخی از آن‌ها را ثابت کرده است که کدام جانوران قدرت خارق‌العاده دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، هزاران سال، مردم سراسر جهان رفتار وحشت زده حیوانات را در آستانه بلایای طبیعی گزارش کرده اند. آیا می‌توان از این سیگنال‌ها برای آگاه شدن از فاجعه‌های قریب الوقوع استفاده کرد؟

در سال ۲۰۰۴، سونامی که براثر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۹/۱ ریشتر در حوالی سواحل اندونزی رخ داد، جوامع ساحلی اطراف اقیانوس هند را به نابودی کشید و حداقل ۲۲۵ هزار نفر را در چندین کشور کشت. تلفات عظیم این فاجعه تا حدودی ناشی از این واقعیت بود که بسیاری از جوامع هیچ هشداری دریافت نکردند.

سیستم‌های هشدار زودهنگام محلی مانند حسگر‌های زمین لرزه و جزرومد نتوانستند هشدار واضحی تولید کنند. بسیاری از حسگر‌ها به دلیل مشکلات نگهداری و تعمیر از کار افتاده بودند، درحالی که بسیاری از مناطق ساحلی فاقد هرگونه سیستم آژیر هشداردهنده سونامی بودند. اطلاع رسانی بی برنامه نیز در ارائه هشدار ناکام ماند، زیرا بسیاری از پیام‌های متنی در مناطق تهدیدشده به دست دریافت کنندگان نرسید یا خوانده نشد.

با این حال، در دقایق و ساعت‌ها قبل از برخورد دیواره آبی ۹ متری به خطوط ساحلی، به نظر می‌رسید که برخی از حیوانات خطر قریب الوقوع را احساس و سعی می‌کردند فرار کنند. به گفته شاهدان عینی، فیل‌ها به سمت زمین‌های بلندتر دویدند، فلامینگو‌ها مناطق آشیانه سازی کم ارتفاع را ترک کردند و سگ‌ها از بیرون رفتن خودداری کردند.

مردم محلی دهکده ساحلی بنگ کویی در تایلند گزارش کردند که گله‌ای گاومیش در کنار ساحل به طور ناگهانی گوش هایشان را سیخ کردند، به دریا خیره شدند و چند دقیقه پیش از وقوع سونامی از تپه‌ای که در آن نزدیکی بود، بالا رفتند.

ایرینا رافلیانا، که قبلا عضو گروه مشورتی استراتژی بین المللی سازمان ملل متحد درباره کاهش بلایا (UNISDR) بود و اکنون پژوهشگر مؤسسه توسعه آلمان است، می‌گوید: بازماندگان همچنین مشاهده حیواناتی مانند گاو، بز، گربه و پرندگان را گزارش کردند که عمدا کمی پس از زمین لرزه و پیش از وقوع سونامی به سمت داخل خشکی می‌آمدند. بسیاری از کسانی که زنده ماندند، همراه با این حیوانات یا بلافاصله بعد از آن‌ها از سواحل دور شده بودند.

این‌ها مربوط به سونامی است که در سال ۲۰۱۰ براثر زمین لرزه زیردریایی در نزدیکی سوماترا رخ داد و حدود ۵۰۰ نفر را در جزایر منتاوی کشت. در اینجا نیز گزارش شده بود که حیواناتی مانند فیل‌ها به گونه‌ای واکنش نشان داده بودند که گویی از وقوع رویداد خبر دارند. لاک پشتی که تازه آزاد شده بود نیز دو روز پیش از فوران آتش فشانی ژانویه تونگا، به طور ناگهانی حرکت چرخشی یو (U) شکلی انجام داده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->